Над 9 хиляди деветокласници участват в тазгодишното изследване PISA 2025

Ds olil

Проучването ще се проведе между 24 март и 9 май и ще обхване около 9600 деветокласници от 211 училища в страната, включително и в Казанлък. Сред избраните да участва в международното изследване е и ПХГ „Св. св. Кирил и Методий“, като изследването тук ще се състои в дните от 25 до 28 март.

В помощ на българските ученици МОП пусна пробни тестове за проверка на онлайн уменията за решаване на задачи от международното изследване PISA 2025. На сайта на Министерството на образованието и науката е обособен модул с линк до специалната платформа. Тя съдържа примерни тестове в три области – природни науки, математика и четене, които ще са обект на тазгодишното изследване PISA 2025.

Международното проучване се осъществява от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). То се провежда през три години и обхваща 15-годишни ученици от цял свят.

Тази година основният акцент в изследването са природните науки. Затова и в поместените в платформата на МОН примерни тестове най-много са въпросите в областта на природните науки. Отделно има и секции със задачи, измерващи уменията по математика и четене, каквито също ще бъдат включени в международното проучване тази година.

Платформата от около месец е достъпна за учениците и учителите от училищата, в които ще се проведе PISA, за да могат да се упражняват за предстоящото изследване. Целта е да се запознаят как изглеждат задачите в PISA и от какви текстове, таблици и графики трябва да могат да извличат информация, за да отговорят правилно на зададените въпроси. При решаването на онлайн тестовете не се присъждат точки и пишат оценки – предназначени са за подготовка и упражнения на учениците.

В началото на тази учебна година МОН проведе изследване на уменията по природни науки на цял випуск деветокласници, като за пръв път тестовете се решаваха на електронни устройства. Задачите в тях също бяха разработени по модела на PISA.

MОН подготвя и промени в учебните програми, насочени към повече функционалност на знанията, което е обект на изследванията на PISA.