30% от децата до 3-годишна възраст у нас са невербални и с екранна зависимост, твърдят експерти по приложни невронауки. Сред зависимите има и бебета на 5-6 месечна възраст. Екранната зависимост, известна също като проблематично използване на дигитални устройства, се характеризира с прекомерна или неконтролируема употреба на смартфони, таблети, компютри и други електронни устройства.
Средно 2 часа и 45 минути е времето, в което децата от 0 до 18 години използват смартфон в рамките на деня. Компютър използват по 2 часа дневно. А ако използват таблет, то прекарват на него 3 часа и 30 минути дневно, сочат данните от статистиката.
На въпрос на Пресс ТВ как у нас се справяме с проблема със зависимостите като екранната, д-р Иван Добринов отговори: „Почти никак“.
Психиатърът, който е завеждащ VI-то мъжко отделение на ДПБ „Д-р Георги Кисьов“ – гр. Раднево, поясни: „В някои държави вече има такива програми, с които се ограничава достъпът на малки деца до електронни устройства, съответно има и помагащи структури, които могат навреме да диагностицират проблема. Това е много специфично, защото всеки от нас притежава устройство с постоянен достъп до интернет и на една ръка разстояние са най-различни такива дейности, които могат да пристрастят – видео игри, онлайн пазаруване, порнография, инвестиране онлайн, хазартни дейности. Социалните мрежи също са огромен проблем. Едно малко дете няма способността да контролира импулсите си – чисто неврофизиологични механизми. Челната кора на мозъка, която контролира импулсите, продължава развитието си до 25-годишна възраст. Тийнейджърите имат много силно зависимо от импулсите поведение, но нямат способността да го контролират. Точна затова увредите в ранна детска възраст са много тежки, тъй като детския организъм е в процес на структурно и функционално развитие, и тази част на мозъка, която отговаря за претегляне на мотивите, за планиране на поведението, за вземане на логично мотивирани решения все още не е развита“.
Д-р Добринов уточни и че екранната зависимост е от така наречените поведенчески зависимости, когато човек може да се пристрасти към тип поведение, носещо удоволствие.
„При тези зависимости няма външна химична субстанция, това поведение довежда до отделянето на по-голямо количество допамин в мозъка от удоволствието и еуфорията, от преживяване за възнаграждение“, допълни още психиатърът.
Специалистите предупреждават до какво води екранната зависимост:
- Мозъкът на дете с екранна зависимост изостава в развитието си с няколко години.
– Мозъкът на дете с екранна зависимост е „спящ“ или „полуспящ“ в будно състояние, съответно затруднени са будните процеси.
– Автономната нервна система е ригидна и неадаптивна.
– Депресивност и скрита депресия.
– Епилепсия и скрита епилепсия.
– Псевдоаутизъм, хиперактивност, дефицит на вниманието.
– Трета степен на нервно-психично напрежение (състояние, подобно на бърнаут).
– Децата с екранна зависимост не са способни да разтоварват напрежението бързо и ефективно.
– Наблюдава се поведение на зависимост – при спиране (отнемане) на екрана детето проявява неадекватна реакция: емоционално, вербално или физически агресира или се самоизолира (вкл. самонаранява).
– Наблюдава се комплекс от съпътстващи психофизиологични симптоми, симптоматика от психотичния спектър и неврологични нарушения.
Алтернативи на електронните устройства има, твърдят експерти и препоръчват четене, спорт, разходки сред природата, творчески занимания.